Welcome to my blog..Feel free to drop ur comments and please don't forget to be my follower..ok ^__^ thank you so much!!

Tuesday 29 November 2011

Air mata Lelaki


..Anugerah Illahi..
Air mata sering dikaitkan dengan perempuan dan ada pendapat mengatakan bahawa air mata itu adalah keistimewaan bagi kaum perempuan. Itu memang benar tetapi masih ada satu gender lagi yang juga bertuah kerana memiliki air mata seperti perempuan iaitu lelaki dan bezanya, lelaki agak kurang dikaitkan dengan isu air mata. Air mata merupakan anugerah daripada Illahi bagi setiap manusia sebagai satu senjata. Bukan hanya luahan perasaan, tetapi air mata juga sangat penting untuk memelihara kesihatan mata kita yang terdedah kepada bakteria, habuk dan benda-benda yang mungkin boleh menjejaskan pandangan mata kita. Itulah air mata.

...Lambang Perasaan Yang Tulus..
Air mata juga bukan lambang kesedihan semata-mata tapi ia juga sebenarnya bukti bahawa wujudnya perasaan yang tulus dalam diri seseorang. Contohnya, menangis kegembiraan, air mata keinsafan dan air mata kesyukuran. Semuanya diluahkan dengan hati yang ikhlas. Air mata seperti ini memang sukar dilahirkan dengan perasaan yang palsu atau dibuat-buat. Kadang-kadang, apabila kita terharu pun, setitis air mata pun boleh menitis keluar tanpa kita sedar... kan?

Kenapa lelaki susah menangis?
Sebab dia mampu menanggung perasaan sedihnya sendiri berbanding perempuan. Perempuan akan menangis dan meluah kepada sesiapa sahaja yang dipercayainya hinggalah dia berasa lega. Ada sesetengah lelaki yang mungkin akan berusaha sibukkan diri dengan urusan kerja dan semata-mata enggan memikirkan perkara sedih itu. Yang meyedihkan, apabila kedua-dua gender ini memilih jalan untuk menenangkan perasaan..

.hmm.. agak mengecewakan..!!

..Air mata dan Gender..
 Tidak dinafikan bahawa perempuan lebih mudah mengalirkan air mata berbanding lelaki. Agak jarang kita dengar perempuan yang mampu menahan air mata ketika bersedih. Tetapi, jika perempuan itu hanya berdiam diri tanpa menitiskan air mata dalam satu tempoh ketika dia sedang bersedih, itu petanda bahawa dia sedang 'cedera parah' di dalam hati. Apabila kaum perempuan bertindak untuk mendiamkan diri ketika bersedih tanpa menitiskan air mata, sebenarnya dia sedang memilih untuk menangis di dalam hati... !!

Dan agak jarang kita dengar atau nampak lelaki menangis atau menitiskan air mata secara umum seperti perempuan ketika mereka sedang bersedih. Dan apabila lelaki menangis, sudah tentu ini bukan satu perkara yang biasa tetapi situasi ini juga bukanlah satu perkara yang luar biasa..
Berhati-hatilah jika lelaki mula menitiskan air mata ketika sedang bersedih walaupun itu adalah pertama kali dia menitiskan air mata di hadapan umum kerana mungkin itulah petanda bahawa dia sudah gagal membendung perasaannya dan mungkin hatinya itu sedang mengalami 'kecederaan yang serius'. Kesedihan yang dialami itu mungkin sesuatu yang amat berat sehinggakan hati sekukuh kaum Adam ini gagal menahan perasaan dan akhirnya menitiskan air mata tanpa menghiraukan siapa yang berada di hadapannya. Memang sukar untuk kaum lelaki mengakui situasi ini tapi percayalah bahawa mereka tetap memiliki air mata yang 'mahal' itu.. dan tidak mustahil, suatu hari nanti air mata itu akan menitis untuk menghargai sesuatu yang 'mahal' dalam hidupnya.

Sekadar berkongsi pendapat..
Maaf jika post ni kurang memuaskan
\^__^/
Dialu-alukan kepada readers yang sudi berkongsi pendapat yang lebih bernas dan matang...

..terima kasih..

:: Wassalam ::

1 comment:

Giancarlo said...

Bel post! anche gli uomini piangono, anche se molti non lo fanno vedere!! buona giornata e felice fine settimana...ciao

My PoPuLaR POsTs