Welcome to my blog..Feel free to drop ur comments and please don't forget to be my follower..ok ^__^ thank you so much!!

Thursday 21 July 2011

Jangan sesat jalan lagi ^^



Hari ni  mari kita discuss pasal tersesat jalan pla..hihi..sesat ne banyak maksudnya...tapi saya hi-light kan perkataan "tersesat jalan"...hihi ^^ topik ne memang lucu & bagi sesetengah orang benda camni memang betul2 menyakitkan..xkisah la bagi golongan yang berkereta atau pejalan kaki,memang xkan terlepas untuk alami pengalaman menggerunkan ne (gerun atau panik??)...lebih menakutkan kalau la kita tersesat jalan & keseorangan ditambah pula hari pun semakin gelap..ada pepatah melayu berbunyi 'Malu Bertanya Sesat Jalan' kan tapi camana r kalau time kita tersesat tu xda sapa2 lagi orang yang boleh kita tanya..kan?? 
Jom baca tips ni..mungkin dapat membantu untuk elakkan kejadian 'tersesat jalan' hihi 
* memiliki hp yang mempunyai sistem GPS hoho
* bawa ilustrasi peta ringkas (dilukis atau disediakan oleh orang2 yang memang biasa atau pernah melalui tempat yang akan dituju)ilustrasi tersebut mesti lengkap dengan label dalam peta.
* pastikan kredit telefon bimbit masih sah untuk buat panggilan keluar (boleh call sesiapa untuk hulurkan bantuan) tapi tips ni hanya membantu sekiranya tempat yang dituju masih terdapat rangkaian telefon bimbit..
* apabila sampai di mana-mana tempat atau sedang berhadapan dengan banyak persimpangan, jadikan satu bangunan atau objek untuk dijadikan landmark. Sekurang-kurangnya bila tersesat jalan, cuba cari landmark tadi sampai dapat, pastu ikut arah laluan sebelumnya bergantung pada arah landmark tadi tu.
* berusaha untuk bertanya orang. Tapi berhati-hati bila bertanya. kadang-kadang ada orang yang cuba menyesatkan jalan & cuba ambil kesempatan dalam keadaan macam tu terutamanya kalau la anda seorang perempuan atau bersendirian.
* elakkan dari berseorangan. Kalau terpaksa untuk pergi juga, bawalah seseorang yang lebih matang. Bila ada seseorang yang matang ni, kalau tersesat pun xdalah rasa panik sangat kan..sebab masih ada orang yang boleh membantu..
Lebih baik kalau bawa kawan ramai-ramai...
* jangan terlalu yakin dengan martial arts yang anda miliki...kalau terpaksa pergi secara bersendirian juga, bawalah benda-benda yang boleh membantu sebagai persediaan sekiranya ditimpa kesusahan nanti.. bagi yang perempuan, bawalah spray perfume.. picit ja menghadap orang2 yang cuba berniat xbaik..
( hoho kejamnyaa~)
 Paling penting, utamakanlah keselamatan. Sekarang ni macam-macam perkara buruk boleh terjadi xkisahlah pada perempuan atau lelaki, sebaik-baiknya bergeraklah dalam kumpulan & elakkan bersendirian.. Memang banyak perkara yang kita xboleh jangkakan tapi sebenarnya kita boleh elakkan...bersedialah untuk sebarang kemungkinan...selebihnya bertawakal & berdoa....insyaAllah selamat... 

sekiranya ada pendapat lain, dialu2kan untuk luahkan idea untuk dikongsi ^^
~terima kasih... 
:: wassalam ::



3 comments:

[ - ] xtionkamen / ﺈﻴﻛﺸﻦ ﮐﺂﻤﻳﻦ said...

gua rasa encik GPS membantu jgk..tp jalan yg encik GPS tunjuk tu cm jauh je..

yg spray perfume tu gua rasa lebih berkesan kl kite tukar dgn spray ridsect..

tp cdgn bertanya org tu mcm lbh berkesan cuma kene berhati2..kl muka gile seks yg ditanya, abis laaa.....haha

Unknown said...

Hmm,, Tips yg Bagus Sekali neh!!
Yg Penting Jangan Malu bertanya kalo gak mau tersesat dijalan...
& Selalu Ingat2 Jalan mana Kita Berasal... Kalo bs bawa KOMPAS & PETA minimal Kita tau Arah Jalan.. Serta TAWAKKAL pada ALLOH SWT!!!
Hwehehe...

Faeza Dot Me said...

[ - ] xtionkamen / ﺈﻴﻛﺸﻦ ﮐﺂﻤﻳﻦ : spray ridsect bsar..xda saiz poket..klu smpan dlm hndbag, xsmpt amik pla..

bagi bagio : yaa...twkal & doa tu yang pnting ^^

My PoPuLaR POsTs