Welcome to my blog..Feel free to drop ur comments and please don't forget to be my follower..ok ^__^ thank you so much!!

Wednesday 21 November 2012

Masih ada Pintu yang Lain


Semua yang berlaku dalam hidup mengajar kita untuk menjadi seseorang yang lebih bersedia menghadapi masa depan. Banyak perkara yang terjadi membuatkan kita ada kalanya hampir berputus asa dan terus jatuh tersungkur. Namun, sampai masanya nanti kita pasti akan bangkit semula dan memulakan langkah baru dengan azam yang baru. Tetapi hanya beberapa orang sahaja yang mampu bangkit dan ada sesetengah orang akan bangkit setelah berkurun lamanya memendam diri berseorangan. Sebenarnya apa yang kita cari saat itu ialah kekuatan dan keberanian untuk bangkit semula.

Sahabat dan keluarga adalah orang yang paling penting untuk membantu kita saat itu. Kita mengharapkan sokongan dan perhatian agar kekuatan untuk bangkit itu menyala. Bukanlah satu kritikan yang membunuh. Siapapun kita, tidak lari daripada melakukan kesilapan. Tapi bukanlah bermakna kita boleh melakukan kesilapan sewenang-wenangnya hanya kerana kita manusia biasa. Kita diberikan akal dan fikiran untuk memilih jalan terbaik. Sebaik-baiknya, apabila kita tersedar yang kita terlanjur membuat kesilapan yang cukup besar cepat-cepatlah insaf dan berpatah semula ke jalan yang betul. Andai kata kita menemui jalan buntu, carilah orang yang betul-betul boleh bagi pandangan atau nasihat yang baik.

Jangan Rumitkan Keadaan
Seringkali kita melakukan kesilapan berganda dengan merumitkan lagi kesalahan yang sedia ada. Contohnya,  kita terlupa untuk buat kerja sekolah dan untuk mengelak daripada dimarahi cikgu, kita memilih untuk simpan buku dan kerja sekolah tersebut untuk satu tempoh. Akhirnya, kerja sekolah yang sepatutnya sedikit, lama-lama menjadi sangat banyak sehingga kita tidak mampu untuk menyiapkan kerja sekolah tersebut dalam masa yang singkat. Lebih baik kita berani menghadapi hukuman untuk kesilapan kecil itu daripada berdepan dengan hukuman dengan kesalahan yang cukup besar.

Andai kata kita mmbuat kesilapan yang cukup besar dalam hidup kita, bermohon ampunlah kepada Tuhan. Hanya itulah selayaknya kita sebagai manusia, mengadulah kepada Tuhan. Mohon agar diberikan kekuatan untuk hari-hari yang akan datang. Jangan dikenang lagi kisah yang lalu, jadikan itu sebagai pengalaman hidup supaya kita tidak sekali-kali melakukan kesalahan yang sama lagi. Ingatlah, kita hidup untuk hari ini dan masa depan. Bukan untuk masa lalu yang kita sudah jauh tinggalkan.

Tidak diterima masyarakat?
Sakitnya apabila berhadapan dengan orang sekeliling yang masih tidak mahu menerima kita dengan kesalahan yang lalu itu. Rasanya kita ini terlalu hina untuk dinilai di sudut pandangan mereka. Bagaimanapun, kita sepatutnya bersyukur sebab kita masih mampu untuk berubah daripada kita terus dengan kesilapan lama. Biarkan masa berlalu sehingga satu hari kelak mereka sudi menerima kita semula. Kita tidak mampu paksa mereka untuk menerima kita. Beranggapanlah mereka itu adalah luka yang perlu disembuhkan dalam jangka masa yang lama. Berdoalah kepada Tuhan agar luka tersebut lebih cepat sembuh.

Tutup Yang Lama dan Bukalah Pintu Yang Lain


Merenung lama ke sebuah pintu yang kita pernah buka dan kini kita sudah tutup tidak akan membantu kita untuk mengubah apa yang ada di sebalik pintu itu melainkan kita menuju untuk membuka pintu-pintu yang lain. Jangan tunggu esok, bukalah hari ini. Tapi jangan buka terlalu banyak pintu, nanti kita tersesat masuk dan susah untuk keluar.

:: Sekian ::
Wassalam

No comments:

My PoPuLaR POsTs